Kurkistetaanpa mitä tuolla toisen pianon takana tapahtuu

06.02.2011

Helsingin Laulun harjoitusiltoina saattaa jostakin kuulua muutakin kuin harmonista stemmoissa laulamista. Kurkataanpa toiseen tilaa, missä joku kuorolainen vetelee korkealta ja kovaa.

Helsingin Laulussa kuorolaiset voivat viikkoharjoitusten yhteydessä käydä puolentunnin laulutunnilla ja kehittää omaa äänenmuodostustaan.

margittuokko.jpg

Tällä hetkellä opettajana toimii oopperalaulaja, tuleva laulupedagogi AMK Margit Tuokko. Margit on ollut yhteistyössä Helsingin Laulun kanssa 2,5 vuotta.

Oletko laskenut montako tuntia olet kaikkiaan kuorolaisia opettanut? ”En ole laskenut, mutta kyllä siitä jo aika monta tuntia tulee. Satasissa mennään jo,” arvelee Margit.

Järjestely on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi. Laulutunnit juoksevat ”seinän takana” ja tuntivaraukset tehdään suoraan netissä. Opetettavien vaihtoihin ei kulu aikaa ja puolentunnin poissaolo kuoron harjoituksesta ei maata kaada. Tämä on selkeä kumpikin voittaa -tilanne.

Helsingin Laulu on jo usean vuoden ajan suhtautunut erittäin myönteisesti yksittäisten laulajien kehittymiseen sekä yksilöinä että ryhmänä ja luonut mahdollisuuden äänenmuodostukselle sekä pienryhmälaulannalle. Kvarteteissa pääsee lähemmäksi omaa ääntään.  

Kuoro on hankkinut tilat ja opettajan. Järjestänyt kaiken paperisodan palkanmaksuineen ja tuntiveloituksineen.

Millainen käsitys sinulle on tullut HL:n äänimateriaalista?

”Jokaisen ihmisen ääni on ainutlaatuinen. Kuoron saundin muodostaa näiden ainutlaatuisten ihmisten yhteislaulu. HL:n saavutukset sinänsä kuorona puhuvat mielestäni jo sen puolesta, että äänimateriaali on hyvä”, Margit Tuokko vakuuttaa.

”Olen ymmärtänyt tehtäväni niin, että yritän laulutunneilla auttaa kutakin yksilöä löytämään keinot saada oman äänensä parhaat puolet esiin. Laulutekniikka, jota opetan, lähtee klassisen laulun äänenmuodostuksesta, jossa koko kroppa pyritään saamaan toimimaan. Äänentuottaminen hengityslihasten, kurkunpään oikean toiminnan ja resonanssitilojen löytymisen kautta laulaminen tulisi mahdollisimman helpoksi. Kaikissa laulutekniikoissa pyritään em. asioiden kautta samaan tulokseen tavalla tai toisella. Koska HL esiintyy ilman sähköistä äänenvahvistusta, on mielestäni hyödyllistä opettaa kokonaisvaltaista kropan - ja äänenkäyttöä klassisen koulukunnan mukaan.”

 

margithelena.jpg

Helena Suomela (vas) Margit Tuokon ohjauksessa

Onko kuorolaisella jopa oltava tekniikka paremmin hallussa kuin yksinlaulussa. Ainahan ei voi itsekseen laulaa korkealta ja kovaa omien resurssien ja intohimojen mukaan?

”Mielestäni kyse on enemmän siitä, miten kukin yksilö tuntee oman ääni-instrumenttinsa ja sen toiminnan. Myös kuoronjohtajan on tärkeää tunnistaa kuorolaistensa äänenkäyttöpotentiaali, jota hän voi sitten työssään maksimaalisesti hyödyntää.”

Jotkut opettajat jopa suosittelevat, ettei hyvässä kehitysvaiheessa kannattaisi laulaa kuorossa. Uskotko tähän?

”Jos on tuttu oman instrumenttinsa kanssa, huolta ei ole. Käsitys lienee peräisin juuri monen opettajan pelosta, että oppilas tietämättään saattaa kuorossa käyttää ääntään väärin ja silloin tekee instrumentilleen hallaa. Koen mitä suurimmassa määrin, että tehtäväni äänenmuodostajana on olla omalta osaltani poistamassa tällaista pelkoa ja auttaa mahdollisissa äänenkäytön ongelmissa.”

Omia laulupedagogiopintojaan suorittava Tuokko pitää työtään Helsingin Laulun kanssa arvokkaana oman kehityksen kannalta. ”Mikäs pedagogi se sellainen olisi, joka ei tästä työstä saisi uutta ajateltavaa! HL on ollut mahtavana vahvistajana minulle henkilökohtaisesti siitä, että laulupedagogin työ on oman taiteenteon lisäksi todella minun juttuni. Kiitos teille siitä jokaiselle! On todella palkitsevaa, kun on huomannut voivansa auttaa ja on myös saanut todistaa, miten oppilaat ovat kehittyneet.”

Kuinka paljon tunteja pitäisi antaa, jotta kuoron sointi olisi täysin yhtenäinen. Vai onko se määrästä kiinni?

”Tätä ehkä pitää kysyä myös kuoronjohtajalta, millaista yhtenäisyyttä hän hakee! Mielestäni jokainen, joka kiinnostuu oman äänensä kehittämisestä, on linkkinä kuoron yhtenäisempään sointiin. Yhdelläkin tunnilla voi jo tehdä oivalluksia omasta ääni-instrumentistaan. Jokaisen kannattaa tutustua ja oppia ymmärtämään omaa instrumenttiansa jo soinnin yhtenäistämisen nimissäkin”, Tuokko painottaa.

Teksti ja kuvat: Kauko Niemi

08.06.2018Olisiko elämässäsi tilaa kuoroharrastukselle?
11.05.2018Toivo Kuula 1883-1918, säveltäjä, kapellimestari
15.02.2018Päämääränä äänen vapaa sointi
18.06.2017Kuoron taso on tarkistettu
16.06.2017Tänään hiottiin huomisen kirkollisen sarjan ohjelmistoa
16.06.2017Tänään hiottiin huomisen kirkollisen sarjan ohjelmistoa
15.06.2017Ensimmäinen kisaveto kuoron hyvää tasoa
15.06.2017Suomalaissyntyinen akustiikka on kohillaan
14.06.2017Säkkijärvenpolkkaan viilattiin hieman lisää tempoa
13.06.2017Kokoontumisajot alkaneet

Siirry arkistoon »